Pasagerii clandestini

o problema tot mai frecventa care poate afecta si viata navigatorilor

Ce este un pasager clandestin

Un pasager clandestin este o persoana care se ascunde pe o nava fara consimtamantul armatorului, sau a persoanei responsabile, si care apare la bord dupa ce nava paraseste portul. Pasagerii clandestini au existat inca de la inceputurile navigatiei internationale, dar au devenit o problema odata cu escaladarea numarului acestora.

 

In ultimii ani , tot mai multe persoane isi parasesc tara in cautarea unei vieti mai bune, cu mai mari sanse economice, sau sa fuga de razboiul din tara lor, a discriminarii sau din cauza altor conflicte. De disperare, si fara niciun ban pentru a calatori, un numar tot mai mare au ales sa fuga clandestin la bordul unei nave, de cele mai multe ori din tari sarace din Africa sau Asia, in cautarea unei vieti mai bune.

De ce pasagerii clandestini reprezinta o problema?

Pasagerii clandestini la bordul navei pot cauza probleme legale pentru autoritatile din portul de escala, probleme financiare pentru armatorii navelor si statele lor, probleme de natura umana pentru echipajele navelor la bordul carora se afla. In cele mai grave cazuri, pasagerii clandestini au depasit ca numar echipajele sau le-a fost refuzata debarcarea in porturi.

ITF este de parere ca guvernele trebuie sa stabileasca norme clare pentru a negocia cu clandestinii, care nu sunt responsabili sau care blameaza companiile de navigatie sau navigatorii.

Ce drepturi au pasagerii clandestini?

O conventie internationala referitoare la pasagerii candestini dateaza de acum 50 de ani, dar nu a intrat in vigoare deoarece nu a fost ratificata de un numar necesar de state. Aceasta conventie contine prevederi care se refera la responsabilitatea comandantului navei si a autoritatilor competente atunci cand este detectat un pasager clandestin, regulamente pentru intoarcerea lor in tara , inclusiv costurile cu acest lucru.

Cu toate ca aceasta conventie nu a fost ratificata, pozitia pasagerilor clandestini este protejata de Declaratia Drepturilor Omului a Natiunilor Unite si de Conventia Europena a Drepturilor Omului. Acestea acopera dreptul la viata, elimina tortura, tratamentul degradant, sclavia, discriminarea, si alte drepturi fundamentale ale omului.

Cum trebuie tratati pasagerii clandestini?

Pasagerii clandestini creaza probleme echipajului unei nave, dar ei nu sunt criminali si trebuie sa li respecte drepturile fundamentale ale omului si sa primeasca un tratament corect la bordul unei nave.

Daca gasiti un pasager clandestin, trebuie sa :

  • Verificati starea lui de sanatate
  • Sa aflati identitatea lui si motivul pentru care se afla la bordul navei
  • Sa-i asigurati cazarea si masa
  • Sa-i explicati procedura in caz de urgenta si sa ii dati o jacheta de salvare si sa il repartizati intr-o barca de salvare
  • Sa informati armatorul sau agentul navei 
  • Comandantul navei va pregati o informare scrisa care va contine toate datele referitoare la pasagerul clandestin, care vor fi date autoritatilor unde va fi debarcat pasagerul clandestin
  • Un pasager clandestin nu va fi arestat sau retinut (desi comandantul navei are dreptul de a mentine disciplina la bordul navei), si nu va fi fortat sa munceasca. 

 

Probleme concrete inspirate din cazuri reale, cauzate membrilor de echipaj de prezenta la bord a pasagerilor clandestini

Sindicatul Liber al Navigatorilor doreste sa atraga atentia cu cateva exemple care au influentat in mod dramatic viata unor navigatori romani din punctul de vedere al problemelor cauzate de pasageri clandestini si anume:

In anul 1997 la bordul unei nave romanesti care venea dintr-un port din Africa si a ajuns in Constanta, in timpul marsului, au fost descoperiti doi pasageri clandestini ascunsi in magaziile de marfa.  Acestia au fost inchisi intr-o cabina dar au reusit sa scape si au amenintat viata catorva navigatori in actiunea lor de a incerca sa scape de pe nava in apropierea coastelor europene> Doi navigatori au fost injunghiati dar ranile au fost superficiale si nu au cauzat probleme mari de sanatate.

In anul 2003, pe o nava FOC cu echipaj partial romanesc au fost gasiti intr-un port din Marea Nordului, inchisi intr-un container de marfa, 5 transfugi din Africa (doua femei, un copil si doi barbati). Starea de sanatate a transfugilor era grava, ulterior s-a auzit ca doua persoane au decedat. Echipajului li s-au luat declaratii timp de mai multe zile, ulterior acestia au fost debarcati pentru ca nava sa poata sa-si continue voiajul. Navigatorilor nu li s-a retinut nicio vina dar si-au pierdut locurile de munca de la acea companie.

In anul 2013, semnalam cazul a opt membrii de echipaj, doi romani si 6 filipinezi, (comandantul, Ofiterul I punte, si sase nebrevetati) pe o nava FOC . Armatorii navei au acuzat pe nedrept navigatorii de presupuse infractiuni impotriva unor presupusi pasageri clandestini de la bordul navei. Ulterior, acestia au fost retinuti pe nedrept de autoritatile din portul de escala cateva luni de zile. Ancheta desfasurata nu a scos la iveala nicio proba in sensul vinovatiei navigatorilor dar in ciuda acestui fapt, ei nu au fost eliberati. In timpul detentiei nemotivate, comandantul (roman), pe un fond de stres, s-a imbolnavit grav. Navigatorii au fost in cele din urma eliberati dar prea tarziu pentru comandantul roman care, din cauza bolii care avansa foarte rapid si netratata, a decedat in avionul care il aducea in tara sa.

Acestea sunt numai cateva exemple reale cu consecinte deosebit de grave care pot influenta viata navigatorilor.   Asadar, constientizand ca pasagerii clandestini pot aduce mari probleme navei si echipajului,  trebuiesc luate toate masurile cu putinta pentru a evita ramanerea la bord a acestor persoane clandestine.

 

 

 

Category: Viata pe Mare