Tuesday, January 16, 2018
Text Size

PIRATII IN SOMALIA AMENINTA VIATA MARINARILOR
SI SECURITATEA MARINEI COMERCIALE MONDIALE


RASPUNS INADMISIBIL DAT DE GUVERNUL SI FORTELE LOR NAVALE
ESTE INACCEPTABIL SPUN CEI DIN INDUSTRIA SHIPPINGULUI INTERNATIONAL


  Industria shippingului international ( reprezentata de BIMCO, ICS / ISF INTERCARGO si INTETANKO si de catre Federatia Internationala a Transportatorilor) este inspaimantata de recentele comentarii , atribuite liderilor Fortelor de Coalitie , care opereaza in Golful Aden, precum ca nu este responsabilitatea

 

fortelor lor navale de a proteja marina comerciala si echipajele lor de atacurile frecvente ale piratilor care actioneaza in afara zonei Somalia.

  Piratii ataca acum navele in plina zi si sunt inarmati cu arme automate si grenade, si tin peste 200 de marinari ostatici. Piratii actioneaza liberi, iar guvernantii stau nepasatori.

 

 

 

  Daca avioane civile ar fi fost atacate zilnic, guvernantii ar fi luat atitudine. Dar navele, care sunt sursa de viata a economiei mondiale, pare ca nu sunt in atentia lor. Aceasta indiferenta fata de viata marinarilor pe navele comerciale si consecintele acesteia pentu societate sunt inacceptabile.

  Industria shippingului este consternata de faptul ca natiunile conducatoare ale lumii, cu resursele pe care le au la dispozitie, nu sunt in stare sa mentina securitatea intr-un punct atat de strategic cum este cel care leaga Europa de Asia, spre Marea Rosie prin Canalul de Suez. 

  Dupa evenimentele din 11 Septembrie, industria shippingului international a cheltuit milioane de dolari pentru a se ralia la noile reglementari de securitate internationala, acceptate de comunitatea mondiala in ceea ce priveste lupta impotriva terorismului. Dar, cand nave comerciale – care transporta 90% din comertul mondial si fac ca aceasta economie sa se miste – sunt subiectul unor violente atacuri pirateresti , raspunsul multor guvernanti este ca nu este problema lor si navele ar trebui sa isi angajeze mercenari care sa ii protejeze.  
  Inarmarea navelor comerciale, asa cum este sugerata de Fortele de Coalitie, vor pune cu siguranta viata echipajelor intr-un si mai mare pericol si este ca si cum am incuraja violenta piratilor. De asemenea acest lucru este ilegal in multe din tarile ale caror pavilioane apartin aceste nave. 

  Industria navigatiei intelege ca resursele militare sunt supradimensionate si Fortele de Coalitie fac tot ce pot, in concordanta si cu noile reglementari adoptate de guvernele participante.

  Dar industria shippingului international solicita guvernelor, in cel mai profund mod cu putinta, sa faca tot ce este posibil pentru siguranta navelor comerciale si lupta impotriva oricaruit tip de act de piraterie in Golful Aden.

  Guvernele trebuie sa adopte reguli care sa permita fortelor navale sa ia masuri impotriva acestor pirati violenti si al “ambarcatiunilor” acestora, conform cu Rezolutia Consiliului de Securitate ONU nr. 1816 din 2 iunie 2008, si sa existe legi internationale in care sunt specificate drepturile statelor care recurg la represalii impotriva acestor acte criminale pe mare. 

  De asemenea, Guvernele trebuie sa se asigure ca acesti pirati si tilhari inarmati, care terorizeaza marile , sunt adusi in fata justitiei si sunt opriti in a mai practica aceste activitati ca urmare a impasibilitatii unor guverne, care nu vor sa actioneze. 

  Nu trebuie sa existe niciun dubiu ca situatia este foarte serioasa si ca majoritatea companiilor mari de shiping negociaza cu charterii pentru a evita tranzitarea Golfului Aden si a Marii Rosii/ Canalul Suez si a duce navele prin Capul Bunei Sperante. Aceasta nu face decat sa adauge cateva saptamani la durata unui voiaj si aceasta duce la consecinte majore pentru comertul international , in ceea ce priveste mentinerea pretului combustibilului. Aceasta nu afecteaza doar tarile ale caror nave apartin , ci intregul comert mondial, o consecinta , care in conditiile economice actuale este de evitat. 

  O repetare a crizei de la inceputul anilor ’70, cand Canalul de Suez a fost inchis si rutele comerciale au fost deviate prin Capul Bunei Sperante , trebuie evitata cu orice pret, de aceea acest strigat de disperare – astazi si nu maine! 

  Nu putem sa nu mentionam ca vor fi afectate in mod serios si rezervele bunurilor de larg consum, care sunt transportate din Asia catre Europa prin aceasta zona vitala.

  Industria shippingului international recunoaste ca Organizatia Internationala Maritima a Natiunilor Unite (IMO), cu care este in legatura zilnica, confirma severitatea acestei probleme si roaga Natiunile Unite si Consiliul de Securitate ONU sa actioneze in acest sens. Dar cererea este indreptata in primul rand catre guvernele si navele Fortelor de Coalitie care pot asigura securitatea in aceasta zona critica.   

  Avem nevoie de actiune, nu cuvinte si retorica. Miza majora o reprezinta viata marinarilor si securitatea mondiala.

Nota : Rezolutia Consiliului de Securitate ONU nr. 1816, adoptata pe 2 iunie 2008, permite Statelor cooperarea cu Guvernul Federal de Tranzitie din Somalia , pentru o perioada de 6 luni, pentru a intra in apele teritoriale ale sale si a folosi “toate caile posibile”, pentru a opri toate actele de piraterie si ale tilharilor inarmati, in conformitate cu prevederile legilor internationale.

  Conventia Natiunilor Unite in ceea ce priveste Legea pe Mare (UNCLOS), articolul 105, spune ca “ Pe marile lumii, ori in orice alt loc in afara jurisdictiei unui stat, orice Stat trebuie sa sesizeze aparitia oricarei nave sau aeronave luate de pirati sau aflate sub controlul piratilor, sa aresteze persoana responsabila si sa redea nava / aeronava proprietarului.” Drepturile Statelor de a actiona impotriva actelor criminale pe mare au fost intarite in Conventia IMO pentru Suprimarea oricaror Acte Impotriva Sigurantei Maritime (Conventia SUA).   

  Dupa 11 septembrie, companiile de navigatie si echipajele trebuie sa respecte Codul ISPS(Codul de Securitate IMO pentru Nava si Facilitati Portuare), adoptat in 2002, si numeroase regulamente de securitate navala in conformitate cu “Cadrul Siguranta” al Organizatiei Mondiale a Vamii. 

  Informatii despre cele mai recente atacuri pirateresti in Somalia puteti gasi pe : www.icc-ccs.org/prc/piracyreport.php

  Informatii generale despre industrai shippingului mondial puteti gasi pe : www.shippingfacts.com

Category: Piraterie

Search site ...

Login Form