Tuesday, January 16, 2018
Text Size

Criza mondială lasă
cadeții fără locuri de practică

 

  România este unul din importantele rezervoare de forta de munca ale flotei mondiale. Conexiunea pietei interne a navigatorilor cu cea internationala este mediata de 96 companii de crewing autorizate.
Misiunea de a reînnoi continuu rezerva de ofiteri români le revine
Universitatii Maritime Constanta ,Academiei Navale „Mircea cel Batrân” SI MAI NOU COLEGIUL NAUTIC ROMAN.
  De la disparitia flotei nationale, problema cea mai spinoasa a formarii promotiilor de ofiteri o constituie organizarea stagiilor de practica pe timpul studentiei. Armatorii prefera sa recruteze navigatori gata pregatiti si doar criza de ofiteri din ultimul deceniu i-a determinat sa accepte organizarea programelor pentru cadeti pe navele lor.

 

  Odata cu izbucnirea crizei din shipping-ul mondial, în ultimul trimetru al anului 2008, cererea de forta de munca a scazut, iar companiile de navigatie au început sa amputeze cheltuielile cu forta de munca. Astazi, armatorii sunt tot mai putin interesati de pregatirea viitorilor ofiteri, stagiile de practica însemnând costuri suplimentare pentru ei.
  Institutiile de învatamânt superior din Constanta au profitat de lipsa de ofiteri de pe piata internationala si de programul european Erasmus, care asigura granturi pentru practica studentilor si pentru mobilitate profesionala. În anul universitar 2007 - 2008, pe fondul cresterii economice, au fost organizate stagii pentru 146 de studenti, cu finantare comunitara. Numarul lor a scazut la 125, în anul universitar 2008 - 2009, ca efect al crizei si exista riscul ca declinul sa se accentueze.
  Comunitatea maritima din Constanta a reactionat la aceasta amenintare si in data de 13 noiembrie 2009, la sediul Seamens Club, din Constanta, a avut loc o reuniune a reprezentantilor celor doua instituitii de învatamânt, ai unor armatori si companii de crewing, ai Sindicatului Liber al Navigatorilor si Autoritatii Navale Române, ai Ligii Studentilor din UMC, precum si ai comisiilor care gestioneaza programul Erasmus în aceste universitati, astfel:

 

- Georgescu Dan Emilian - Smart Group Marlow Navigation;

- Ursulescu Daniel - Ofer Brothers;

- Stavar Vergea Romeo - CMA Ships Romania;

- Raicu Valeriu / Ana Maria Tudoran - Dohle;

- Stan Liviu Constantain / Danila Ionela / Panait Cornel - UMC

- Puscasu Lavinia - CMA Ships Ro / Liga UMC

- Tudor Alina - ANR

- Reghintovschi Vladimir - Rickmers Marine;

- Budascu Bogdan Marian - Liga UMC

- Chitac Vergil - ANMB

- Cornel Panait -UMC 

- Lazar laurentiu - Barklav

- Petre Daniel - Fair Play Maritime

- Ionut Rusu - Stargate Crewing Ag;

- Munteanu Adriana - BSM Crew Service;

- Mirea Sorin - Histria Shipmanagement;

- Botta Florentin - Zodiac Maritime

- Mihalcioiu Adrian / Stoica Aurel / Stici Costica - SLN.

 

  Tema principala a reuniunii moderate de Adrian Mihalcioiu, liderul SLN, a fost gasirea solutiilor pentru promovarea cadetilor români în flota internationala. Coordonatorii programului Erasmus au solicitat 160 de locuri de practica pentru anul universitar 2009 - 2010 si propuneri pentru urmatorul an.

  Discutiile, foarte animate, în ciuda deosebirilor de interese si opinii, au scos în evidenta preocuparea tuturor participantilor pentru cresterea si întinerirea rezervei de forta de munca marinaresti. Reprezentantii companiilor de crewing au reprosat: instabilitatea prea mare a fortei de munca, slaba pregatire de specialitate si lipsa de educatie a multor tineri cadeti si ofiteri. Ei au aratat ca, în contextul crizei economice, suportarea unor costuri ale practicii studentesti prin programul Erasmus ar putea constitui un element de atractivitate pentru armatori.

  Cei prezenti s-au constituit la mod declarativ in Asociatia de Lucru cu Studentii UMC/ANMB (ALS) concretizind cu urmatoarele  recomandari numite in continuare Declaratia din 13.11.2009

 -responsabilizarea pana la nivel guvernamental a importantei practicii studentilor in vederea obtinerii brevetului de ofiter;
-incercarea , pe toate caile, de a atrage atentia autoritatilor romane in a sprijini piata de personal navigant d.p.v. al recrutarii si protectiei navigatorilor romani, inclusiv lobby la nivelul structurilor interne si internationale (Guvern / Autoritati trebuie implicate  in vederea sustinerii navigatorilor romani pentru angajarea pe nave cu pavilion state europene);
-masurile necesare in vederea intalnirii Asociatiei de Lucru cu Studentii cu reprezentantii armatorilor europeni , numai dupa o pregatire serioada prealabila;
-cresterea nivelului de pregatire a cadetilor prin lansarea unei provocari / competitii interne ( de ex. Primii x au asigurata practica necsara obtinerii brevetului);
-continuarea programelor ERASMUS / LEONARDO bazate pe criterii de performanta;
-solidaritatea / responsabilizarea agentiilor de crewing;
-efectuarea unii sondaj in randul studentilor cu intrebari de genul:

      • De ce ai ales meseria de navigator?
      • Vei naviga dupa terminarea facultatii?
      • Ce credeti despre meseria de navigator?, etc

-UMC / ANMB sa gaseasca cel putin cate 3 voluntari care doresc sa dezvolte ideile de mai sus, in sensul gasirii unor solutii pentru a avea implementata practica la un numar cat mai mare de studenti.

In anul 2010 si mai tirziu, in anul 2011, Sindicatul Liber al Navigatorilor a reusit citeva intilniri cu oficialii Guvernului si reprezentati ai ministerelor, unde au fost inaintate propuneri care sa aduca pavilionului romanesc un nou suflu prin crearea unor conditii fiscale mai "relaxate" si intarirea  reglementarilor in ceea ce priveste  conditiile de munca si viata a navigatorilor.  

Urmare a acestor noi reglementari legale care ar putea sa vada lumina tiparului nu mai tirziu de anul 2012, tinerii navigator ar putea sa nu mai poarte aceasta grija a practicii , sa-si poata asigura stagiul cadetiei si chiar un viitor loc de munca.

Category: Tineri Navigatori

Search site ...

Login Form