Monday, August 20, 2018
Text Size

Generatia de sacrificiu

 

Slaba recuperare a economiei globale in 2012 si 2013 a dus la agravarea crizei locurilor de munca in randul tinerilor si la cresterea listei de asteptare pentru locurile de munca disponibile. Aceasta situatie a fortat tinerii sa fie mai putin selectivi in alegerea locurilor de munca, situatie evidenta si inainte de inceperea depresiunii economice. Locurile de munca sigure au devenit din ce in ce mai putine in randul tinerilor, acestia orientandu-se spre locurile de munca part-time sau temporare.

Rata somajului la nivel global a atins nivelul de 12,6% in 2013, ceea ce reprezinta un numar de 73 de milioane de tineri someri. In anumite state membre UE s-a inregistrat si o rata a somajului de 60% in randul tinerilor. Costurile economice si sociale ale somajului, descurajarea si raspandirea locurilor de munca de proasta calitate duc la compromiterea cresterii economice. Nici in Romania ciferele nu sunt prea optimiste, se estimeaza ca pana la sfarsitul anului 2013 rata somajului in randul tinerilor sa atinga un procent de 25%.

 

Desi la nivel global, schimbul de marfa se face in proportie de 90% pe mare, iar in ultimii 40 de ani acesta a crescut cu 230%, deoarece este cel mai ieftin mod de transport comparativ cu celelalte, domeniul maritim a devenit instabil.

An

Petrol

Marfuri in vrac

Alte marfuri

Total

1970

1442

448

676

2566

1980

1871

796

1037

3704

1990

1755

968

1285

4008

2000

2163

1288

2533

5984

2006

2698

1836

3166

7700

2007

2747

1957

3330

8034

2008

2742

2059

3428

8229

2009

2642

2094

3122

7858

2010

2752

2333

3323

8408

*Transportul global de marfuri reprezentat in milione de tone incarcate pentru anii selectati

 

Reinnoirea flotei mondiale nu a influentat in mod pozitiv locurile de munca in acest domeniu, mai jos este o reprezentare schematica a dezvoltarii flotei mondiale.    

          World Fleet

Desi armatorii au implementat stagii de practica la bordul navei datorita insuficientei de ofiteri, cadetii se tot lovesc de usi inchise.  Inexistenta flotei la nivel national, dar si criza economica care i-a impins pe armatori sa se afle in cautarea de ofiteri gata pregatiti, i-a pus in situatii si mai dificile pe practicanti. De asemenea, dezinteresul institutiilor de invatamant superior de specialitate, lipsa controlului statului asupra institutiilor de invatamant si a aplicarii programelor de invatamant si-au pus amprenta asupra viitorului absolventilor deoarece din totalul celor ce au absolvit, numai 20% au reusit sa-si efectueze stagiul de practica si sa sustina examenul de brevet. Unele institutii de invatamant au devenit chiar “magazine de vise”, profitand de sperantele tinerilor si de lipsa lor de informare, au creeat prin aceste institutii „afaceri profitabile” in loc de a se interesa de viitoare colaborari cu potentialele companii la nivel mondial  in scopul de a crea locuri de practica.

Spre exemplificare, in Filipine, institutiile de invatamant (si sunt foarte multe) sunt monitorizate de catre ministerul de resort si se merge pana acolo incat se impun standarde minime de eficienta (inclusiv monitoarizarea numarului de absolventi care s-a angajat in industrie) iar cine nu atinge aceste standarde are licenta de functionare suspendata si practic institutia se inchide.

Nici statisticile noastre nu sunt prea optimiste, in ultimii 7 ani s-a inregistrat o scadere a numarului de Ofiteri cu locuri de munca de 10%, mentinandu-se constanta in randul Ofiterilor Mecanici juniori, iar in randul Ofiterilor Punte juniori a crescut cu 6%. Cei mai afectati sunt Ofiterii Electrici, numarul acestora angajati a scazut cu 63% in ultimii 7 ani si nebrevetatii, din care numai 40% comparativ cu 2005 au un loc de munca.

Statistica Navigatori

Pe abscisa este reprezentat in sistem numeric numarul de navigatori, iar pe ordonata anii. Din graficul de mai sus se poate vedea cel mai clar evolutia situatiei in randul navigatorilor si se observa o tendinta descendenta. Concluzia pe care o putem trage e ca nebrevetatii au fost inlocuiti cu forta de munca mai ieftina din tarile Asiatice, insa la nivel managerial nu s-au inregistrat modificari semnificative, datorita unor considerente economice si profesionale, se stie foarte bine ca Romania este printre tarile in care educatia a facut diferenta pe piata muncii. Conform unor preconizari, numarul de nebrevetati va fi in continua scadere deoarece salariile oferite nu sunt foarte motivante, ceea ce ii determina sa se reorienteze profesional.

 

 

Category: Tineri Navigatori

Search site ...

Login Form