Saturday, May 30, 2020

 

Evitarea regulilor

prin folosirea pavilioanelor de complezenta

 

UNII ARMATORI (PROPRIETARI DE NAVE) INREGISTREAZA NAVALE SUB PAVILIOANE DE COMPLEZENTA (F.O.C.) PENTRU A AVEA CONTRACTE COLECTIVE DE MUNCA  SUB STANDARD PENTRU NAVIGATORI

 

Activitatea navigatorilor este vitala pentru toata populatia globului. Ei transporta pe intreg mapamondul tot ce este necesar de la banane, carne, cereale, pana la materiale de constructie, petrol, gaze, etc. Desi activitatea lor este atat de importanta, totusi, raman o forta invizibila. Munca lor este tinuta de unii armatori fara reglementari clare si corecte, aceste lucruri putand duce la abuzuri si incalcari ale drepturilor navigatorilor, de multe ori fara ca acestea sa poata fi descoperite .

 

CE ESTE PAVILIONUL DE COMPLEZENTA (FLAG OF CONVENIENCE) F.O.C.

 

O nava care arboreaza  pavilionul unei tari, altul decat tara de origine a armatorului.

 

Pentru navigatorii care lucreaza pe aceste nave, in multe cazuri  aceasta poate insemna :

·                 Salarii  scazute;

·                 Conditii de munca si viata la bord necorespunzatoare;

·                 Hrana si  apa potabila  necorespunzatoare;

·                 Perioade lungi de lucru fara ore de odihna conform reglementarilor, aceasta ducand la oboseala  si stres.

 

Folosind  F.O.C.  unii armatori  pot profita  avand:

·                 reglementari minime;

·                 taxe mici de inregistrare;

·                 libertatea de a angaja forta de munca ieftina.

 

I.T.F si S.L.N. considera ca trebuie sa existe o” legatura  veritabila” intre armator  si pavilionul navei, in conformitate cu Conventia Natiunilor Unite privind dreptul marii (UNCLOS). Arborarea pavilioanelor F.O.C. la nave face dificil pentru I.T.F.si  sindicate, partilor interesate din industrie si publicului, sa determine cine este proprietarul navei .

Globalizarea  a contribuit din plin la adancirea acestor probleme. Intr-o piata competitiva a transportului maritime, pavilionul de complezenta avantajaza pe unii armatori, acestia cautand cel mai ieftin mod de a exploata navele.

 

PROBLEME PENTRU NAVIGATORI

 

Respectarea clauzelor contractuale

 

Un eveniment grav petrecut in activitatea navigatorului, la bordul navei si/sau in deplasarea  la si de la nava poate sa distruga o viata, sa puna capat unei cariere in domeniu si sa lase familiile fara sprijin financiar. Pe cont propriu, navigatorii, in multe cazuri, au putine sanse sa-si solutioneze problemele si sa primeasca (el sau familia) drepturile ce li se cuvin in functie de eveniment .

I.T.F. si S.L.N. isi ajuta membrii sa-si recupereze drepturile ce li se cuvin, atat prin actiune directa cat si prin instantele de judecata, dispunand de structuri complexe de urmarire pana la rezolvarea cazului, in conformitate cu contractele negociate .

 

PLATA SALARIILOR

 

ITF primeste zilnic din partea unor echipaje de pe nave F.O.C. semnale si reclamatii despre situatii in care li se datoreaza din partea armatorilor sume mari de bani. In multe cazuri trec luni de zile fara ca echipajele sa fie platite la bord ori ca familiile sa primeasca banii acasa. Aceste situatii fac din navigator “prizonier” si nu se poate debarca de la nava la sfarsitul contractului din cauza neplatii salariilor cuvenite. Una din prioritatile activitatii  inspectorilor I.T.F. si sindicatelor afiliate este sa obtina plata salariilor restante pentru echipajle care reclama acest lucru.

In perioada  2011-2013 s-au recuperat 103 mil. USD pentru echipajele ce nu fusesera platite –in medie aprox. 34,5 mil. USD  pe an. Multe nave sub pavilion F.O.C. au devenit  in prezent acoperite de contracte standard I.T.F., aceste contracte oferind protectie de inalt nivel pentru mai mult de 250.000 de navigatori.

 

EXPRIMAREA NEVOILOR NAVIGATORILOR

 

In ciuda greutatilor prin care trec navigatorii de pe navele ce arboreaza  pavilion F.O.C., ei sunt inspaimantati si au rezerve sa protesteze pentru respectarea drepturilor lor. Multe AGENTII DE PERSONAL au obiceiul, de altfel interzis, sa transmita intre ele numele navigatorilor care reclama nerespectarea drepturilor contractuale. Este o practica si a multor comandanti sa transmita numele navigatorului care a apelat la un inspector I.T.F. catre AGENTIILE DE CREWING. Cu o astfel de informare in evidenta navigatorului, exista posibilitatea ca acesta sa gaseasca cu greu o alta angajare .

 

ROLUL I.T.F.

 

La nivel global I.T.F. poarta negocieri cu organizatiile internationale ale muncii (I.M.O., I.L.O ) inclusiv cu organizatiile  armatorilor din domeniul maritim si agentii de crewing, pentru a asigura standarde si conditii minime de munca si viata la bordul navelor cu pavilion F.O.C. pentru un mare numar de navigatori. Aceste negocieri  stau la baza contractelor colective de munca, la randul lor negociate intre sindicatele de nationalitatea navigatorilor si armatori .

 

Politica cunoscuta si sub numele “MEXICO CITY POLICY”, adoptata la congresul I.T.F. in 2010, angajeaza sindicatele afiliate, inclusiv S.L.N., sa ofere navigatorilor o reprezentare si o protectie adecvata prin incheierea de contracte colective de munca. Sindicatele conlucreaza intre ele pentru ca prin contractual incheiat sa fie acoperiti toti navigatorii de bordul unei cu pavilion F.O.C., indiferent de nationalitate sau tara de origine .

I.T.F. incearca, prin sindicatele afiliate, sa se asigure ca navigatorii care activeaza pe nave cu pavilion F.O.C., indiferent de nationalitate, sunt protejati impotriva exploatarii .

Campaniile I.T.F., prin sindicatele afiliate si prin inspectorii I.T.F, au reusit intr-o mare masura, sa impuna contracte de munca cu salarii adecvate si conditii decente de munca si viata la bordul a aproape 11.500 de nave F.O.C.

I.T.F. si sindicatele sale afiliate au devenit aparatorii navigatorilor exploatati, indiferent de nationalitate .

 

CONTRACTELE COLECTIVE DE MUNCA APROBATE DE I.T.F.

 

Aceste contracte sunt negociate de sindicatele afiliate si stabilesc salariile si conditiile de munca si viata pentru toate echipajele navelor cu pavilion F.O.C., indiferent de nationalitatea navigatorului sau a armatorului. Toate navele care fac obiectul unui acord incheiat de un sindicat afiliat I.T.F. primesc un certificat care garanteaza salariile cuvenite si conditiile de munca si viata la bordul navei.

 

INSPECTIILE

 

Mai mult de 150 de inspector I.T.F. si contacte din sindicatele afiliate I.T.F., in porturi din intreaga lume, asigura respectarea acordurilor incheiate pentru navigatori.

Inspectorul I.T.F. pentru Romania, impreuna cu Sindicatul Liber al Navigatorilor, conlucreaza direct cu I.T.F. Londra pentru monitorizarea respectarii contractelor negociate de S.L.N. cu diversi armatori ce opereaza nave cu pavilion F.O.C., avand la bord navigator romani.

 

Search site ...