Brussels 8-9 October 2018


ETF MTS EU COMMITTEE MEETING, SSDC - MARITIME TRANSPORT - PLENARY MEETING

Problemele dezbatute:

-Campania privind transportul echitabil care include si transportul pe mare. (In luna martie 2019 s-a stabilit un meeting de protest la Brussels unde va participa un numar important de lucratori din transporturi).
-Analiza de catre EU a modului de transpunere in legislatia nationala a Conventiei Martime a Muncii -MLC 2006- in toate statele membre. ( Raportul va cuprinde si masuri luate imptriva statelor care intarzie implementarea MLC 2006 in legislatia nationala- aviz Romaniei)


-Proiectul Blue Print Maritime Skills - inovarea procesului de educatie si perfectionare a ofiterilor de marina din scolile si centrele de educatie europene. (pregatirea ofiterilor europeni si garantia europeana pentru pregatire la un nivel unitar in toate scolile si centrele europene) 
-Sanatatea si siguranta navigatorilor la bordul navelor ( noi masuri care sa asigure interventii urgente si reducerea timpilor de asteptare in cazul accidentelor si imbolnavirilor pana se asigura o asistenta medicala calificata. Acest lucru a cauzat prejudicii majore navigatorilor aflati in situatiile amintite, ajungandu-se pana la decesul acetora din cauza neluarii masurilor urgente de transport de la nava la cel mai apropiat punct de interventie medicala specializata)
-Campania privind drepturile sociale ale navigatorilor (asigurarile de sanatate si asigurarile sociale ale navigatorilor in conformitate cu MLC 2006)
-Facilitati de comunicare pentru navigatori ( in urma unui sondaj efectuat pe un numar de peste 1000 de navigatori, in proportie covarsitoare internetul a fost desemnat ca o necesitate la bordul navei in ceea ce priveste comunicarea. Telefonul prin satelit a fost si el mentionat, antena tv prin satelit sau noutatile din presa ii tin deasemenea pe navigatori conectati cu uscatul ). 
-Reducerea activitatilor administrativ/birocratice pentru navigatori si armatori (multitudinea de documente ce trebuiesc intocmite pana/si la sosirea in port, in timpul stationarii si la plecare dau mare bataie de cap ofiterilor. Apoi documentele diferite cerute care difera de la o tara la alta iarasi fac ca timpul alocat efectiv operatiunilor de navigatie si operare a marfii sa nu fie suficient sau sa creeze situatii de sters si supra solicitare. De aceea reducerea acestor documente si standardizarea lor sunt masuri foarte importante). 
-Educatia, perfectionarea si certificarea navigatorilor(STCW)
-Femeile in shipping (incurajarea femeilor pentru o cariera in shipping este necesara. Femeile sunt discriminate in acest sector. Respingerea de la angajare a femeilor poate fi un act de discriminare ) 
-Migrantii pe mare / pasagerii clandestini - problemele cu care se confrunta navigatorii (sunt deja multe dezbateri pe acest subiect legate de imposibilitatea de a nu interveni cand oameni sunt in pericol pe mare, dar si problemele cu care se confrunta navigatorii si armatorii cand au salvat vieti omenesti pe mare dar nu au unde sa ii debarce deoarece foarte multe state nu mai accepta migranti in tarile lor. 
-Pirateria si atacurile armate asupra navelor si echipajelor (este o tema de mare actualitate, avand in vedere zona Africii de vest care devine pe zi ce trece tot mai periculoasa. S-a mentionat cazul navei Glarus unde, in urma atacului piratilor, au fost luati ostatici 12 navigatori printre care si un roman, navigatori care si in acest timp se afla in mainile piratilor)
-Acordarea vizelor Schengen pentru navigatori 
-Asistenta medicala la bord ( necesitatea introducerii unui medic la bordul navelor, functie de numarul echipajului si rutele de navigatie. Este o dezbatere care abia a inceput dar deosebit de importanta pentru navigatori)

La aceste intalniri au participat:
-ETF si reprezentatntii sindicatelor navigatorilor europeni 
-ECSA (Asociatia Armatorilor Europeni) 
-reprezentatnti ai Comisiei Europene
SLN a fost reprezentat de dl. Adrian Mihalcioiu - membru in Comisia de Dialog Social - Transport Maritim

Category: Social