Tuesday, January 16, 2018
Text Size

Comisia Marii Negre

 La începutul lunii martie 2012 , Madison Meeting Room din Istanbul, a fost gazda unei reuniuni istorice. Liderii sindicatelor navigatorilor din Bulgaria, Georgia, Israel, Rusia, România(SLN) Turcia si Ucraina s-au întâlnit pentru a pune bazele unui proiect comun: "Marea Neagra fara nave sub standard".

Participantii au subliniat faptul ca Marea Neagra este regiunea în care sunt încalcate toate conventiile maritime internationale, în mod deosebit atunci când e vorba de navigatia între porturile din zona. Printre tipurile de abateri frecvente se numara:

-prezenta navelor dublu înregistrate, care arboreaza un pavilion sau altul, în functie de interese;

    • utilizarea navelor fluviale în transportul maritim;
    • utilizarea în transportul international a navelor care au drept de navigatie doar în apele nationale;
    • acordarea permisiunii de a face transporturi internationale pentru navele sub standard;
    • acordarea permisiunii de intrare sau de iesire din porturi fara a se verifica încarcatura de la bord.
    • licente false

-Încalcarea frecventa a legislatiei internationale pune în pericol echipajele, navele si porturile. De altfel, în aceasta zona, sunt frecvente accidentele de tot felul: poluari, pierderi de marfa, intrarea în black-out, esuari si scufundari de nave. 

-Porturile românesti reprezinta o exceptie. Au un alt standard, dar nu sunt lipsite de incidente. Marea Neagra are o piata a navlurilor (tarifelor de transport) ieftina, este o zona de dumping, cu navigatie sub standard si cu mari riscuri. În aceste conditii, pentru armatori este greu sa faca profit. Sindicatele au decis sa actioneze pentru a schimba lucrurile. S-a înfiintat o structura sindicala regionala sub titulatura: ITF Black Sea. Exista structuri similare pentru America Latina si Asia-Pacific.

-Obiectivul COMISIEI este sa determine ARMATORII in respectarea normelor internationale, cel putin în procent de 30%, într-o prima faza. Dupa intrarea în vigoare a Conventiei Internationale MLC 2006, AUGUST 2013,va lupta pentru aplicarea în totalitate a prevederilor acesteia, în toate porturile de la Marea Neagra.

 Va fi instituit un circuit informational conectat la ITF si care va cuprinde toate sindicatele din zona. De asemenea, va fi organizat un sistem de control al navelor, cu sesizarea autoritatilor si actiuni în instanta.

ITF Black Sea va face presiuni asupra autoritatilor sa îsi îndeplineasca atributiile prevazute de legislatia nationala si internationala.

Noua structura sindicala are un comitet si un subcomitet de actiune. Acesta din urma va pregati documentatia privind initiativa regionala, pentru a fi aprobata de conducerea ITF.

Participantii la reuniunea din Istanbul au dezbatut problema standardelor de munca si de plata pentru zona Marii Negre. Ei propun conducerii ITF adoptarea unui tip UNIC de contract colectiv de munca pentru navele care circula numai în apele Marii Negre. Cerintele lui vor fi cele minim standard ale ITF, CU MULT IMBUNATATITE FATA DE CELE EXISTENTE LA ACEASTA ORA PE MULTE DIN NAVELE CE FAC TRANSPORT IN ZONA MARII NEGRE .

Contractul va asigura conformarea angajatorilor la MLC 2006, cei ce nu îl respecta urmând a fi scosi de pe piata.

Un asemenea contract va avea efecte benefice, atât pentru echipaje, cât si pentru armatori. El va contribui la îmbunatatirea conditiilor de munca si viata pe mare, dar si la cresterea securitatii locurilor de munca ale navigatorilor din tarile riverane.

Urmatoarele intilniri vor fi organizate in tarile riverine, periodic, cu scopul revizuirii rezultatelor si trasarea noilor tinte in Campania pe Marea Neagra.

Category: Uncategorised

Search site ...

Login Form