Tuesday, April 24, 2018
Text Size

Conditiile minime de angajare ale navigatorilor romani
pe navele cu pavilion roman si strain - o necesitate a anilor prezenti !

 

Dupa evenimentele din 1989 piata muncii în România s-a liberalizat.  Astfel, navigatorii au avut libertatea de a se angaja si pe alte nave decât cele cu pavilion romanesc. Aceasta liberalizare "a costat" diferit pentru navigatorii romani deoarece unii au gasit conditii de munca decente pe navele straine pe care au fost angajati iar altii, din pacate cei mai multi, pentru a-si gasi un loc de munca au trebuit sa faca o serie de compromisuri renuntând la standardele impuse de conventiile internationale cu privire la conditiile de munca si viata la bord.

 

La aceasta ora, exista mari discrepante în privinta conditiilor de munca si de salarizare ale celor peste 12.000 de navigatori romani care activeaza în flotele straine. Cauza o reprezinta diferentele mari între contractele de ambarcare.

Trebuie stiut ca activitatea a mai putin de 50% dintre marinarii români este guvernata de Contractul Colectiv de Munca negociat de Sindicatul Liber al Navigatorilor si organizatiile reprezentative ale armatorilor.

În schimb, restul marinarilor au contracte de multe ori sub acest standard sau, pur si simplu, pe navele lor nu exista contracte colective de munca.

Spre deosebire de români, marinarii altor tari nu se confrunta cu asemenea situatii discriminatorii.  De exemplu: niciun marinar polonez nu pleaca pe mare, indiferent de pavilionul sub care naviga, fara ca nava sa aiba contract ITF. De aceea Sindicatul Liber al Navigatorilor considera ca România ar trebui sa dea putere de lege contractului colectiv de munca existent, prin publicarea acestuia in Monitorul Oficial, asa cum se procedeaza în cazul contractului colectiv de munca la nivel national si al celor de ramura.

Prin aceasta masura, România nu ar face decât sa puna în aplicare conventiile internationale ratificate de ea, ale caror prevederi, sunt, multe dintre ele, reflectate in clauzele contractului colectiv de munca romanesc.

Desi Sindicatul Liber al Navigatorilor a avut multe initiative catre Ministerul Muncii si Ministerul Transporturilor în vederea legiferarii conditiilor standard de angajare a oricarui navigator roman, pâna in anul 2007 nu a existat sustinerea necesara privind promovarea acestor initiative legislative.

Criza acelor marinari romani care sunt angajati în alte conditii, mai proaste decât cele standard internationale, s-a accentuat an de an, ducând deseori la renuntari privind asigurarile de accident si viata, conditiilor de munca, igiena, protectie a muncii, conditiilor de cazare si hrana, precum si renuntari legate de nivelul salarizarii, mai mult chiar, obtinând locul de munca prin plata unor comisioane care sunt întotdeauna considerate ilegale.

Odata cu ratificarea Conventiei Maritime 2006 (MLC 2006) de catre al 30-lea stat in August 2012, exista o noua perspective care pune ordine in ceea ce priveste coditiile de munca si viata ale navigatorilor la bordul navei si nu numai.

Romania ca stat European trebuie sa ratifice aceasta conventie si sa o puna in practica prin implementarea in legislatia nationala, practice sa elaboreze o noua legislatie speciala pentru navigatorii romani.

Proiectul prevede clauzele obligatorii si standardele minime ale contractelor de ambarcare. Sunt abordate toate aspectele privind activitatea pe mare: timpul de lucru si orele de over-time, sarbatorile legale, perioadele de odihna, salariile, concediile platite, indemnizatiile de subzistenta, serviciul în zonele de razboi, efectele personale ale echipajului in caz ca au loc diverse evenimente nedorite, conditiile de încetare a ambarcarii, responsabilitati contractuale, repatrierea, abaterile, asistenta medicala, indemnizatia de boala, problema incapacitatii de munca, asigurarea si compensatiile pentru accidente si deces, echipamentul de lucru si de protectie, hrana si cazarea, comitetul de siguranta la bord, perioada de proba, accesul la facilitatile de recreere la bord si la tarm, etc.

Sindicatul Liber al Navigatorilor intentioneaza ca, dupa ce va fi aprobata legea, sa o multiplice întrun numar foarte mare de exemplare si sa o transmita gratuit navigatorilor si familiilor acestora, astfel ca pe viitor navigatorii sa poata merge cu legea în mâna la nave, asigurându-si astfel respectarea drepturilor.

SLN considera ca statul român are obligatia de a proteja, prin legi adecvate, miile de navigatori români care circula pe piata libera si prin conditiile minime reglementate sa impuna standardele international celor ce utilizeaza forta de munca româneasca .

La redactarea documentului, SLN a avut în vedere conditiile standard cuprinse în contractele de munca internationale, la niveluri acceptabile. SLN considera ca legea de aplicare a MLC 2006 a va stimula dezvoltarea acestei resurse nationale, ca scola româneasca va fi încurajata sa pregateasca în continuare ofiteri foarte bine platiti si care vor mentine traditia tarii noastre ca o tara cu un important bazin de forta de munca in piata shippingului International.

MLC 2006 textul in limba romana poate fi vizualizat pe site-ul nostru

Category: Legislatie

Search site ...

Login Form