Sunday, April 22, 2018
Text Size

IMO si ILO

Introducere: IMO

Oragnizatia Maritima Internationala (IMO) este agentia Natiunilor Unite responsabila pentru dezvoltarea regulamentelor internationale in industria navigatiei. Aceasta include masuri in ceeea ce priveste siguranta navigatiei, mediul inconjurator, cooperarea din punct de vedere tehnic, probleme juridice si de securitate.


Ce face IMO ?


IMO stabileste standarde internationale printr-un numar de Conventii  si regulamente. Cele trei Conventii IMO principale sunt :

  • Conventia  Internationala pentru Ocrotirea Vietii pe Mare (SOLAS) – care se refera la siguranta pe mare
  • Conventia privind Standardele de Pregatire, Certificarea si Serviciul de Cart (STCW) – care se refera la standardele de pregatire profesionala pentru navigatori
  • Conventia Internationala pentru Prevenirea Poluarii (MARPOL) – care abordeaza probleme de mediu

De ce IMO este important pentru navigator?

Conventiile IMO sunt importante pentru navigator deoarece au un impact direct in ceea ce privesc conditiile de munca si viata ale acestora. IMO este alcatuit din reprezentanti ai statelor de pavilion. ITF, reprezentand interesele navigatorilor, cat si organizatii din industria navigatiei au statutul de observator. Acest lucru inseamna ca pot participa la discutii , dar nu pot vota cu privire la deciziile care urmeaza a fi luate. ITF are un reprezentant permanent la IMO, pe langa acesta existand monitori alesi din cadrul sindicatelor afiliate ITF care participa in diferite comitete. Scopul nostru este de a ne asigura ca interesele navigatorilor sunt abordate si protejate cand este luata in considerare o noua reglementare.  


Ce domenii sunt acoperite ?

Exista comitete si sub-comitete pe urmatoarele probleme :

  • Siguranta maritima
  • Protectia mediului marin
  • Juridic
  • Facilitarea
  • Coperare tehnica
  • Lichide vrac si gaze
  • Radiocomunicatii, cautare si salvare
  • Constructia navei si echipament
  • Bunuri periculoase, marfuri solide si containere
  • Protectia impotriva incendiilor
  • Implementarea statului de pavilion
  • Siguranta navigatiei
  • Stabilitatea liniilor de incarcare si siguranta navelor de pescuit
  • Standarde de pregatire si cartul

Introducere: ILO

Organizatia Internationala a Muncii (ILO) este agentie a Natiunilor Unite care stabileste standardele de munca la nivel international pentru a proteja drepturile lucratorilor.

ILO este alcatuit dintr-un parteneriat social al guvernelor , angajatorilor si sindicatelor. In cadrul acestui parteneriat , ITF conduce activitatea sindicatelor din industria navigatiei si de pescuit.


Ce face ILO ?

ILO stabileste standarde internationale de munca prin contracte cheie la nivel international:

  • Declaratiia Drepturilor Fundamentale la Munca (1998) consacra dreptul lucratorilor de a se organiza si negocia, precum si libertatea impotriva discriminarii cat si alte drepturi de baza ale muncii
  • Opt Conventii “baza” acopera drepturile fundamentale mentionate expres in Declaratie. Aceste Conventii acopera
    • Munca fortata 
    • Libertatea de asociere si protectia dreptului de a organiza
    • Dreptul de organizare si negociere 
    • Remuneratie egala
    • Abolirea muncii fortate
    • Discriminare (angajare si profesie)
    • Varsta minima 
    • Eliminarea celor mai grave forme de angajare ale copilului 


Printre realizarile majore ale ILO din ultimii ani se Numara adoptarea Conventiei Maritime de Munca, 2006, si a Conventiei privind Pescuitul.


Ce este Conventia Maritima a Muncii ?

Adoptata in februarie 2006, Conventa Maritima a Muncii stabileste conditiile minime standard pentru asigurarea conditiilor de munca satisfacatoare ale navigatorilor. Conventia reuneste si actualizeaza peste 65 de instrumente de munca ILO in domeniul maritim, iar pentru a fi pusa in aplicare introduce un sistem de certificare si inspectie.  

Pentru a-si produce efectul aceasta Conventie trebuie ratificata de un numar minim de state membre ILO – Parlamentul European isi doreste ca tarile membre ale Uniunii Europene sa ratifice aceasta Conventie cat mai repede.

Odata ratificata, navele din orice tara vor fi inspectate in orice port din tara care a ratificat conventia. Navele vor fi retinute daca nu vor intruni conditiile standard prevazute in aceasta Conventie.


Conventia MLC 2006 a intrat in vigoare in august 2013.


Ce domenii acopera aceasta Conventie?


Conventia Maritima de Munca cuprinde :

  • Un contract de munca, care garanteaza conditii decente de munca si viata la bord, care va fi semnat atat de marinar cat si de armator, sau reprezentantul armatorului
  • Salariul lunar, conform contractului de munca sau oricarui contract colectiv aplicabil
  • Maxim 14 ore de munca in 24 de ore pe zi, sau 72 de ore de munca intr-o perioada de 7 zile
  • Armatorul trebuie sa plateasca repatrierea navigatorului in caz de boala, accident, naufragiu, insolventa , vanzarea navei si asa mai departe
  • Cerinte specifice pentru cazare si facilitati de recreere – incluzand dimensiunea minima a unei cabine, incalzirea, ventilatia, facilitati sanitare, iluminarea si cazarea in spital.
  • Acces la servicii medicale prompte atat la bordul navei cat si in port

Navele trebuie sa demonstreze ca sunt in conformitatea cu prevederile Conventiei Maritime prin detinerea unui Certificat Maritim de Munca cat si a unei Declaratii Maritime de Munca care vor fi eliberate de catre statul de pavilion, si care vor fi tinute la bordul navei pentru a putea fi prezentate la inspectiile port state.


Ce este Munca in Conventia Pescuitului ?

Conventia ILO a Pescuitului (No.188) a fost adoptat in 2007 si stabileste standardele pentru protejarea lucratorului in sectorul pescuit. Aceasta va intra in vigoare in momentul in care va fi ratificata de minimum 10 state membre ILO( incluzand 8 state costiere). Conventia are drept scop sa se asigure ca pescarii :

  • Si-au imbunaatit masurile de securitate , de sanatate si medicale cat sunt pe mare , si ca in cazul imbolnavirii sau accidentelor vor primi ajutor de specialitate de la tarm
  • Sunt protejati printr-un contract de munca
  • Au aceeasi protectie sociala ca si alti lucratori

Exista si alte masuri pentru a verifica daca se respecta prevederile conventiei. Navele de mare tonaj care efectueaza voiaje lungi pot fi inspectate in porturi pentru a se asigura de faptul ca pescarii nu lucreaza in conditii care le pun viata si sanatatea in pericol.


Conlucreaza IMO si ILO ?

Uneori IMO si ILO isi unesc fortele pentru a aborda probleme de interes comun. Avem doua exemple in acest sens, tratamentul corect al navigatorilor in caz de accident pe mare, pentru care exista acum directive comune, si prevederile in ceea ce priveste raspunderea si acordarea compensatiilor in caz de deces, imbolnavire sau abandon ale navigatorilor.

Category: Legislatie

Search site ...

Login Form