Tuesday, January 16, 2018
Text Size

Sindicatul Liber al Navigatorilor acuză haosul normativ patronat de statul român

Ştire online publicată Sâmbătă, 05 Septembrie 2015. Autor: Ion TIŢA-CĂLIN

(articol Cuget Liber)

Shipping-ul românesc se confruntă cu un conflict acut între legislaţia internă şi legislaţia internaţională, precum şi între legile româneşti care reglementează pregătirea şi ocupaţiile din domeniul transporturilor pe apă. Cauzele sunt multiple: lipsa acută a specialiştilor în domeniul navigaţiei, la nivelul Ministerului Transporturilor, necorelarea iniţiativelor normative între Ministerul Transporturilor, Ministerul Muncii şi Ministerul Educaţiei, neimplicarea Autorităţii Navale Române în clarificarea aspectelor normative, numeroase interese oculte.

Grav este faptul că abuzurile normative semnalate de cotidianul „Cuget Liber” în cadrul anchetei „Nu distrugeţi marinăria!”, abuzuri ce ţin de domeniul penalului, dar pe care instituţiile statului le ignoră, se încearcă a fi „corectate” prin alte abuzuri.

Adrian Mihălcioiu, preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, ne-a semnalat următorul fapt: „Am primit, recent, un proiect de modificare a unui act normativ, în care, surprinzător, în nomenclatorul profesiilor reglementate în România sunt introduse funcţiile de la bordul navelor. Or, legislaţia internaţională stabileşte doar funcţii la bordul navelor, nicidecum profesii.”

Într-adevăr, în Convenţia internaţională STCW (Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers) nu se vorbeşte nicăieri despre ocupaţii şi profesii la bordul navelor, ci doar despre funcţii: funcţia de ofiţer maritim, de şef mecanic, de comandant şi aşa mai departe. Întrucât statul român a ratificat Convenţia internaţională STCW, legislaţia internă referitoare la pregătirea şi certificarea navigatorilor nu poate depăşi cadrul acesteia, inventându-se ocupaţii şi profesii marinăreşti. 

„Este o mare deosebire între personalul navigant şi cei ce lucrează la uscat. Atâta vreme cât navigatorii au stagiile de practică şi examenele de instruire şi perfecţionare periodice, funcţiile pe care le au la bord se menţin. Când nu mai fac faţă stagiilor şi pregătirii periodice, lucrătorii de shipping îşi pierd funcţiile îndeplinite pe mare. În nicio activitate de la uscat nu există o situaţie similară” - a precizat liderul SLN.

Conducerea Sindicatului Liber al Navigatorilor şi-a exprimat stupoarea că în legislaţia română sunt reglementate „ocupaţiile” de… comandant de navă, şef mecanic, timonier, marinar stagiar. Lista acestor „aberaţii” ocupaţionale este extrem de largă. 

„Comandantul de navă este o funcţie ca şi cea de preşedinte al ţării, de ministru, de director sau de preşedinte de sindicat. Nu este o ocupaţie sau profesie. Noi vom face toate demersurile necesare pentru eliminarea din Legea nr.200/2004 privind profesiile reglementate în România a funcţiilor îndeplinite de navigatori la bordul navelor” - a atenţionat Adrian Mihălcioiu.

Care sunt consecinţele haosului normativ din domeniul shipping-ului? „Avem navigatori care urmează nişte cursuri de pregătire aprobate şi nu îşi pot îndeplini stagiul de practică pentru că acesta a fost mărit artificial de la şase luni, cât prevede Convenţia internaţională STCW, la un an, cât au stabilit anumite persoane care reprezintă autorităţile statului român.

Şcolile ar trebui să aplice toate prevederile STCW, inclusiv cele referitoare la stagiul de practică, astfel încât examenul de absolvire să fie unul şi acelaşi cu examenul de brevet, dacă respectivele instituţii de învăţământ pregătesc ofiţeri de marină. Dacă pregătesc ingineri, atunci absolvenţii care vor să devină ofiţeri trebuie să facă practica de şase luni, cât prevede STCW, şi să dea un test la ANR pentru funcţia de ofiţer la bordul navelor. 

În România avem o sumă de legi care se bat cap în cap, ordine de ministru care nu ţin cont de reglementările internaţionale. Se fac, în continuare, acte normative fără să fie consultaţi reprezentanţii legali ai navigatorilor, respectiv companiile de crewing, companiile de navigaţie şi SLN. Ele sunt iniţiate de persoane care n-au nicio legătură cu marinăria” - susţine liderul de sindicat.

Category: Legislatie

Search site ...

Login Form