Friday, June 22, 2018
Text Size

Reporterul intraba

Interviul anului 2011

 
1.Sunteti reprezentant al ITF în România si liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Ce ne puteti spune din aceasta dubla calitate despre noua Conventie Maritima ce va intra in curand in vigoare?
Este un instrument complet care reuneste intr-o singura conventie tot ceea ce definim convetii maritime ale Organizatiei Internationale a Muncii. Aceasta conventie a luat fiinta prin vointa celor doi parteneri sociali, ITF si ISF cu sprijinul organizatiei Internationale a Muncii ILO. A fost o munca imensa.
Aplicarea acestui instrument se face ca si in cazul regulilor IMO. Sunt multe noutati dar eu as aminti pe cea mai importanta si anume "no more favorable treatment for ships". Domeniul maritim al muncii se reorganizeaza si restructureaza, competitia neloiala se va opri iar conditiile de munca si viata de la bordul navelor vor atinge noi standarde. Cred ca subiectul trebuie dezbatut mult mai amplu iar eu va stau la dispozitie si din perspectiva celui care a absolvit cursurile ITC-ILO din cadrul Academiei de la Torino pentru aplicarea Conventiei Maritime de la Geneva 2006.  
 
2.In 2010 au fost semnate contracte colective de munca cu Asociatia Armatorilor din Norvegia. Ce s-a mai intamplat in acest an, in acest sens? Au mai existat astfel de contracte? Cu cine? Cate locuri de munca? In ce domenii / functii preponderent?
Da, anul acesta am reusit sa pastram acelasi numar de nave acoperite de contracte de munca pe care le-am avut si anul trecut. Am reinnoit toate aceste contracte de munca si nu avem deocamdata cereri de renuntare. SLN are semnate contracte cu Asociatia Armatorilor din Norvegia, armatori din Germania, Franta, Elvetia,Cypru si Romania si de foarte curind avem inca un parteneriat sindical si anume un parteneriat cu Organizatia Navigatorilor din Japonia- JSU in vederea implementarii politicii ITF si a Conventiei Maritime a Muncii. Aceste parteneriate  dau garantia ca romanii vor putea lucra pe navele armatorilor japonezi si in viitor iar acesta este un lucru deosebit.
 
3.Cate locuri de munca s-au re-locat anul acesta fata de anul trecut?, stiind ca in 2010 s-au pierdut cca. 2000de locuri de munca.
Din pacate nu avem o crestere aici. Apreciez ca per total, numarul navigatorilor angajati pe nave  nu a crescut. Incercam sa recucerim piata italianadar este destul de greu. Ne miscam intr-un spatiu foarte mic si trebuie sa gasim solutii pe plan european de a incuraja angajarea marinarilor romani/europeni. Perspectiva este sumbra si in anii urmatori, poate chiar mai sumbra decit in acest an. 
 
4.Cum ajutati absolventii / studentii Universitatilor de Marina sau a Liceelor de specialitate pentru organizarea practicii sau semnarea contractelor de angajare?
Este un punct tere sensibil. Din punctul de vedere al SLN am facut tot ce este posibil. Discutii si incurajari pentru angajarea cadetilor la societatile de shipping cu care noi semnam contracte. Asteptam un sprijin din partea oficialilor din Romania dar nu sunt semne ca acestia vor interveni.
 
5.Cum estimati ca a evoluat piata din Romania din punct de vedere al personalului navigant? 
Cred ca romanii sunt apeciati pe piata internationala. Trebuie insa sa fim foarte atenti cu pregatirea profesionala. Pacat ca Romania nu are o flota unde tinerii ofiterii sa se poata experimenta. Nebrevetatii sunt inca cei mai defavorizati. 
 
6.În contextul în care pe plan mondial a existat o criza economica si financiara iar companiile din domeniu au înregistrat sistari de comenzi, care au fost efectele pe piata româneasca?  Eventual, daca ne puteti oferi cifre privind o evolutie a nr. de persoane care au plecat în voiaje în 2009, 2010 si 2011 dar si o estimare a procentelor de scadere/crestere a volumului de contracte.
Estimarile sun cam asa:  2008 - 14.397, 2009 - 12.147,  2010 - 12.080 , 2011 - 11.900.(provizoriu) 
 
7.Considerati ca exista specializari mai "vânate" de catre angajatorii straini? Daca da, care sunt acestea?
Da. Navigatorii specializati pe tancuri petrolieresi gaze lichefiate sunt cei  mai vinati. Frigotehnistii maritimi sunt si ei foarte ceruti in piata dar si fiterii.  
 
8.Care este avantajul personalului român, dar dezavantajele ?
Limba engleza sau franceza dupa caz este un avantaj clar la pregatire profesionala standard. Nu vorbim de cei slabi pregatiti. Dezavantaje- faptul ca am intrat in Europa si trebuie sa concuram cu salarii mari pe cei veniti din afara UE pe salarii mai mici. Aici trebuie sa lucram si sa oferim ceva in plus pentru bani mai multi, o pregatire profesionala exemplara si un comportament disciplinar exemplar. 
 
9.Sunt românii mai scumpi decât personalul navigant de alte nationalitati? 
Nu fata de cei din UE dar cu siguranta mai scumpi decit toti cei din afara UE
 
10.Exista tendinte pe aceasta piata si care estimati dvs ca va fi evolutia solicitarilor de personal naigant în urmatoarea perioada - 3- 6 luni?
Tendinta este clara de contractie a pietei. Aici intervine arta fiecaruia de a se face indispensabil la locul de munca dincolo de eforturile noastre de a ii constientiza pe navigatori ca pregatirea profesionala este cea mai importanta pentru a gasi un loc de munca.
 
11.Ce parteneri aveti si sub ce pavilioane naviga cei mai multi dintre navigatorii români? 
Navele acoperite de contactele SLN sunt sub pavilioane nationale ale UE dar si sub pavilioane de complezenta importante. 
 
12.Cum caracterizati sistemul de învatamânt specializat din România si care sunt, în contextul actual, sansele unui cadet de a se îmbarca în voiaje?
Din pacate aici nu sunt performante deosebite. Scoala trebuie sa faca mai mult dar studentii ar trebui sa fie cei  mai interesati. Cadetii au inca sanse mici de a-si efectua practica. Sunt voci care isi expun nemultumirea fata de nivelul de pregatire al studentilor. Scolile au progresat mult , au baze materiale importante. Este vremea de a creste in exigenta daca doresc o existenta linistita.   
 
13.A existat o reconversie a personalului navigat ca urmare a efectelor crizei economice?
Reconversia a fost ca si inexistenta. Din pacate nu au fost si nu  sunt programe nationale de reconversie profesionala. 
 
14.Cum estimati ca este în acest moment reglementat sistemul de pensii pentru personalul navigant? 
Pentru cei care sunt la pensie, nivelul pensiilor este total necorespunzator.   
 
15.Care considerati ca sunt cele mai acute probleme cu care va confruntati din punct de vedere al legislatiei si birocratiei ? Dar al personalului navigant? 
Principala problema este inconstienta unora de a pleca pe nave la intimplare, fara o informare in prealabil si fara a avea o organizatie in spate in cazul in care are nevoie de ajutor, iar cereri de ajutor sunt din abundenta. Din pacate SLN nu mai poate ajuta nemembri. Nu inteleg ignoranta multora.
 
16.V-ati confurntat cu situatii critice? Care ar fi una dintre acestea? 
SLN a trecut prin situatii de criza efective. Imaginati-va trecerea de la sistemul de stat 100% la sistemul privat 100%. Au fost perioade de munca voluntara si lipsa de fonduri dar am demonstrat ca organizatia este puternica, iar cei ce am lucrat in aceasta organizatie am facut sa ii creasca prestigiul si faima. Sunt fericit ca am privilegiul sa lucrez pentru o organizatie atit de importanta si respectata pe plan national si international.  

Search site ...

Login Form