Tuesday, January 16, 2018
Text Size

Ştire online publicată Sambata, 19 Mai 2012. Autor : Ion TIŢA-CĂLIN

Trei echipaje româneşti, victime ale „rechinilor“ din shipping

Tot mai mulţi marinari români sunt victimele practicilor oneroase din shipping-ul internaţional. De pe data de 14 mai 2012 şi până astăzi, trei echipaje româneşti de pe navele unor armatori străini au reclamat neplata salariilor, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber“, Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.

Trei echipaje româneşti, victime ale „rechinilor“ din shipping

Pe 14 mai, 17 români de pe nava „Reecon Vahle”, sub pavilion Malta, aflată în portul Las Palmas, s-au adresat Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor - ITF, pentru a fi ajutaţi să-şi primească salariile restante şi să fie repatriaţi. Nava aparţine unui armator turc. 
Pe 15 mai, cei 12 români de pe „Adriatica Queen”, sub pavilion Panama, aflată într-un port din Muntenegru, au reclamat neplata salariilor pe două luni şi jumătate. Opt dintre ei solicită şi repatrierea. Nava aparţine unui armator albanez. 
Cel mai recent caz este al echipajului de pe „Queen A”, care aparţine tot unui armator turc. Nava se află în portul Alger. Cei 17 navigatori de la bord au apelat la ajutorul ITF şi SLN, întrucât armatorul a decis să-i trimită acasă fără să le mai plătească salariile pe două luni. Toate aceste echipaje nu sunt înscrise în sindicat şi au fost recrutate de firme din România. Cei ce i-au plasat pe piaţă poartă mare parte din vină pentru cele întâm-plate, afirmă liderul de sindicat. 
„Unele agenţii de crewing trimit echipaje în baza solicitărilor venite pe fax, fără contracte colective de muncă, fără să se intereseze de seriozitatea şi bonitatea companiilor pentru care asigură forţa de muncă, fără să le preocupe condiţiile de la bordul navelor. Multe din cazurile de neplată a salariilor, de abandonare a echipajelor ar putea fi evitate, dacă respectivele firme de crewing ar ţine seama nu doar de interesele lor, ci şi de cele ale marinarilor. Pe de altă parte, navigatorii ajunşi în astfel de situaţii poartă şi ei o parte din vină, pentru că nu iau în seamă avertis-mentele repetate ale SLN. Noi i-am sfătuit pe toţi navigatorii, indiferent că sunt sau nu membri de sindicat, să ne contacteze înainte de a pleca în voiaj. SLN oferă gratuit informaţii despre nave, armatori şi clauzele pe care trebuie să le îndeplinească contractele de îmbarcare“ - a declarat Adrian Mihălcioiu.
Sindicatul Liber al Navigatorilor va sesiza Autoritatea Navală Română şi va cere aplicarea legii în cazul firmelor de crewing implicate în cazurile de mai sus. Dacă armatorii nu plătesc salariile restante, atunci vor fi obligate ele să le achite din poliţele de asigurare. 
Odată cu intrarea în vigoare a prevederilor Convenţiei Internaţionale MLC - 2006, sindicatul vrea să se modifice şi legislaţia internă privind crewing-ul. 
„Pe viitor, companiile de crewing vor trebui să încheie contracte colective de muncă cu SLN, pentru fiecare armator şi navă în parte, contracte care vor primi viza Autorităţii Navale Române” - a atenţionat Mihălcioiu. 
Liderul SLN a adus în atenţie şi un alt aspect de o deosebită gravitate: lipsa de transparenţă a firmelor de crewing. „Acestea ne semnalează foarte rar cazurile de îmbolnăviri, accidente, dispariţii, decese, neplată, răpiri, naufragii, în care sunt implicaţi navigatorii români. Cel mai frecvent, evenimentele ne sunt semnalate de echipaje, iar uneori le aflăm din presa internaţională. Este şi cazul tancului petrolier grecesc „Smyrni”, sub pavilion Liberia, capturat de piraţii somalezi în Marea Arabiei, pe 10 mai 2012. La început s-a spus că echipajul este format din indieni şi filipinezi. Apoi, presa internaţională a transmis informaţia că la bord ar fi şi un român. Nici armatorul, nici compania de crewing care l-a recrutat pe român nu ne-au contactat până la această oră. Probabil că nici familia nu a fost anunţată” - a spus Mihălcioiu. 
Este foarte grav. În astfel de ca-zuri, este important să fie anunţate, în primul rând, familiile navigatorilor aflaţi în captivitate. Ele trebuie să primească informaţii privind demersurile întreprinse pentru eliberarea ostatiecilor şi să fie consiliate psihologic. De asemenea, informaţiile trebuie aduse la cunoştinţa Ministerului de Externe şi a SLN, care se pot implica în diferite modalităţi în rezolvarea situaţiei de criză şi în sprijinirea familiilor. 

Stire preluata de pe Trei echipaje româneşti, victime ale rechinilor din shipping - publicat de Ion TIŢA-CĂLIN in Ziarul Cuget Liber de Constanta Online

Search site ...

Login Form