Tuesday, May 22, 2018
Text Size

RAPORT DE ACTIVITATE 2017

- un an plin de probleme -

In acest an, Sindicatul Liber al Navigatorilor a avut parte de foarte multe provocari, situatii critice, probleme reale cu care s-au confruntat putinii navigatori membri de sindicat, foarte multi nemembri si probleme care au vizat intreaga categorie socio-profesionala.

Datorita contractelor de munca negociate de SLN si ITF , problemele membrilor de sindicat au putut fi usor rezolvate in favoarea lor. Foarte multe probleme grave vizand accidente de munca, salarii neplatite cu lunile, abandonarea navigatorilor, imbolnaviri si altele au abundat in mesaje pe toate caile catre SLN, numarul de cazuri inregistrate au stabilit un record nedorit in anul 2017. Nu ne propunem sa dezbatem sau sa detaliem cazurile si nici sa incercam sa gasim cauzele acestor situatii in acest articol, ci mai degraba sa aratam ce a fost important ca activitate generala a Sindicatului Liber al Navigatorilor in anul care acum se incheie.

- Anul 2017 a debutat cu demersurile facute pentru navigatorii romani abandonati in Malaezia pe nava “Newlead Victoria” si numeroasele cazuri de neplata si repatriere inregistrate de navigatorii romani de pe navele platformelor Promar , cazuri aduse la cunostiinta tuturor forurilor internationale. In total erau neplati peste 600.000 Euro, zeci de navigatori aflati la bordul navelor, asteptand plata si repatrierea. Intr-un efort comun international bazat pe actiunile SLN, s-au initiat masuri specifice care au dus – acum cand apare acest articol – la rezolvarea in proportie mare a acestor cazuri.

- Abandonarea navei Geo Star in portul Agigea , cu 10 ucrainieni si unul din Rusia la bord , a pus la incercare – pe de o parte, reactia autoritatilor din Romania , a celor din statul de pavilion dar si a celor autoritati in care isi are resedinta clubul de asigurare al navei. Presiunea facuta de Sindicatul Liber al Navigatorilor, ITF Romania precum si ajutorul dat de Sindicatul Navigatorilor din Rusia si Ukraina, impreuna cu ITF Londra, a facut posibil ca navigatorii sa isi primeasca asigurarea de abanon in cuantum de 4 salarii si repatrierea, conform MLC 2006. Punerea in aplicare a amendamentelor MLC 2006 privind asigurarea financiara in caz de abandon intrata in vigoare pe 18 ianuarie 2017 a fost o incercare reusita . Aplicarea acestei prevederi in Romania a fost printre primele inregistrate la nivel mondial , astfel Romania asigurandu-si si de data aceasta pionieratul in materie de Securitate Financiara in Caz de Abandon a Navigatorilor. Reamintim ca aceasta prevedere care isi produce efectele la nivel mondial a fost pusa in aplicare in Romania, inca din anul 1997 – prin HG 10/97(astazi HG 83/2003) si HG 71/97, dupa

inregistrarea abandonului masiv al navelor romanesti in acel an , propunere legislativa intiata de Sindicatul Liber al Navigatorilor si legiferata de Guvern prin Ministerul Transporturilor.

- Ratificarea MLC 2006 , la initiativa si sustinuta masiv de SLN in 2016, cu amendamentele din 2014 au dus la necesitatea implementarii conventiei in legislatia nationala prin negocierea Normelor de Aplicare MLC 2006. Negocierile purtate de SLN cu ANR , MTsi ANACR au durat mai bine de 6 luni si vor inlocui HG 83/2003 , odata cu publicarea in monitorul oficial. Speram, ca pana la finele acestui an, acest act normativ sa intre in vigoare si astfel navigatorii romani sa fie mai bine protejati atunci cand se afla in activitate sub un contract de munca .

- Decizia de a infiinta revista “CAP COMPAS” nu a fost una simpla . Discutii cu membri de sindicat, alcatuirea grupului redactional, stabilirea bugetului revistei , modalitatea de apartie grafica, alegerea numelui si multe altele au facut din aparitia acestei reviste o incercare - speram noi reusita – care acopera necesitatile de comunicare cu membrii SLN.

- SLN este reprezentat in Comisia de Experti SSDC – MT in cadrul Comisiei Europene de la Brussels, unde se dezbat actele normative privind navigatorii europeni. Pe parcursul anului 2017 au fost atinse mai multe teme, printre care si implementarea conventiei MLC 2006, diminuarea birocratiei si a documentelor redactate la bordul navelor prin crearea programului “Single Window” , un Transport European Echitabil, protectia sociala a navigatorilor europeni, incurajarea angajarii navigatorilor europeni pe nave europene, utilizarea navigatorilor europeni pe navele ce naviga in Zona Economica a Spatiului European, implementarea agreement-ului social la nivelul tuturor statelor membre, pregatirea navigatorilor europeni si locuri de munca pentru cadeti, etc. Reprezentantul SLN a participat activ in cadrul ETF la toate temele abordate sustinand alaturi de ceilalti parteneri sociali actiuni importante pentru viata navigatorilor desfasurate pe parcursul anului 2017 care au fost sau sunt implementate si in Romania.

- Congresul 5 - ETF , Barcelona 24-26 mai, 2017 - Delegatia SLN a participat la adunarile generale si la sectiunea Woman Committee, sustinand tema congresului “Europa Transportului Echitabil” si avand propria viziune de sustinere a viitoarei conduceri ETF, votata, Frank Moreels- Presedinte si Eduardo Chagas - Secretar General .

- La European Shipping Week Bruxelles 27 – 29.02.2017 a fost invitat si reprezentantul SLN alaturi de reprezentantul Ministerului Transporturilor – ANR . La aceasta manifestare a

shipping-ului mondial, nu numai european, s-au adus in discutie revolutia tehnologica din shipping , transportul maritim de maine, rolul navigatorilor la bordul viitoarelor nave complet tehnologizate si locul transportului maritim in lume. Manifestarea, deosebit de importanta, a adus alaturi reprezentanti ai guvernelor, organizatiilor mondiale, a armatorilor, a navigatorilor si a industrie din transport maritim, in general.

- In fiecare an are loc intrunirea comitetului tehnic “SCOCEEN”. Anul acesta s-au intalnit la Bergen(Norvegia) toti reprezenatii sindicatelor navigatorilor care negociaza contracte colective de munca cu armatorii norvegieni sub coordonarea Sindicatului Navigatorilor din Norvegia. S-au evaluat contractele de munca in vigoare si modificarile aduse acestui contract pentru negocierile viitoare.

- Campaniile ITF au fost sustinute de SLN in porturile romanesti. Printre cele mai importante au fost Campania privind sprijinirea infiintarii Sindicatului Navigatorilor din Myanmar, a constentizarii navigatorior ucrainieni de a face parte din Sindicatul Navigatilor din Ucraina (MTWTU), afiliat ITF, precum si o campanie impotriva navelor cu conditii sub standard. In cadrul acestei campanii s-a inregistrat cazul navigatorilor romani de pe nava Gian 1 – ramasi in deriva in nordul coastelor Tunisiei, pe o mare gradul 10 , din cauza conditiilor tehnice sub standard ale navei. Amintim ca printr-o minune si cu experienta comandantului si a echipajului roman, nava a fost salvata in extremis la cateva mile de stancile din largul coastelor Tunisiei. Dupa trecerea furtunii , nava a fost reparata cat sa ajunga intr-un port din Italia, unde echipajul , in totalitate roman , a fost platit si debarcat la interventia SLN.

- Marcarea datelor calendarului maritim national, europena si international a fost facuta printr-o serie de actiuni la sediul SLN, Seamen’s Club si in port – la bordul navelor. Astfel, a fost marcata

Ziua International a Navigatorului – 25 iunie, Ziua Marinei Romane – 15 august, Ziua Internationala a Marinei Comerciale – 28 septembrie. La aceste actiuni au participat, pe langa reprezentanti ai SLN si navigatori , reprezentanti ai ANR , Comandamentului Flotei Navale, reprezenatanti ai indutriei din shipping, voluntari si presa.

- S-a semnat un nou contract cu o societate off-shore si au inceput negocierile cu o companie belgiana, aceste doua noi perspective vor crea cu siguranta noi locuri de munca pe langa cele deja existente in conditiile standardelor internationale . SLN respecta intru totul politica ITF

privind standardul inalt al conditiilor de munca si viata ale navigatorilor la bordul navelor asa cum este prevazut si in politica ITF MCP (Mexico City Policy).

- Contractele de munca existente au fost revizuite si urmeaza a fi renegociate incepand cu anul 2018, astfel compensatiile asigurate salariatilor vor creste si se incearca si o reasezare a salariilor din contractul colectiv de munca in conformitate cu normele internationale.

- SLN a lansat in mai 2017 cartea “Cu pretul vietii navigatorilor romani” , ultimul volum al experientelor intalnite de navigatori la bordul navelor apartinand flotei romanesti.

- Lansarea proiectului Cadetul Roman de la finalul acestui an de catre SLN , impreuna cu UMC , este cu siguranta, o incercare de a arata cum se poate rezolva situatua dezastruoasa in care se afla cadetii institutiior de invatamant romanesc in domeniu.

- In anul 2017 s-a reinnoit programul evidenta cotizatii si contact membri de sindicat, s-a definitivat amenajarea sediului SLN , s-a modernizat programul de eliberare carduri de membru SLN , s-a revizuit nivelul cotizatiei 2017 / 2018 in sensul in care s-a renuntat la marirea cotizatiei pe fondul inscrierii mai multor navigatori in sindicat, s-au eficientizat procedurile de comunicare cu navigatorii “on-line” pe facebook si site- ul SLN.

- Anul acesta s-a reluat procesul legislativ de reprezentativitate .

- S-a infiintat un department de lucru cu navigatorii care intampina probleme.

- Reprezentantii ai SLN si Seamen’s Club vor participa la lucrarile intalnirii anule ISWAN (Protectia Navigatorilor la nivel international) ai caror membri sunt.

Initiative legislative generale care privesc toti navigatorii:

- Din punct de vedere fiscal, in luna august, SLN s-a implicat si a reusit mentinerea articolelor din Codul Fiscal cu privire la navigatori. (pentru mai multe detalii contactati SLN)

- Negocierile implemetarii Conventiei MLC 2006 in legislatia nationala. Unele din propunerile SLN au fost aprobate si vor parea in Monitorul Oficial cat mai curand.

- SLN a initiat renegocierea contractului social intre Romania si Norvegia la nivelul Ministerului Muncii si al Sanatatii, prevedere legislativa care ar putea produce un numar important de locuri de munca la bordul navelor cu pavilion norvegian.

- SLN a intervenit in propunerea de modificare a Ordinului Ministrului Transporturilor privind vizita medicala si certificatul medical standard pentru navigatori, astfel certificatul medical standard IMO sa ramana in forma actuala si sa nu se modifice asa cum prevedea actul normative propus.

- SLN a inainta o propunere completa de infiintare a unui Registru Maritim International Roman dupa modelul tarilor europene cu deschidere la mare , luȃnd in considerare avantajul tuturor partilor implicate si anume navigatori / cadeti, statul roman si armatori .

- Initiativa legislativa a SLN privind modificarea OM 1252/2014 si includerea fiterilor in grupa A – III/5 a codului STCW.

- Initiativa legislativa a SLN privind modificarea OM 1252/2014 in ceea ce priveste reconfirmarea brevetului / cerificatului de capacitate in sensul in care sa se acorde de catre ANR o derogare de la stagiul minim de ambarcare in ultimii 5 ani in limita a 7%.

- Reluarea discutiei privind valabilitatea carnetului de marinar si initiative SLN catre MT de modificare a Hotararii 245/2003 in sensul in care carnetul de marinar sa fie valabil 5 ani conditionat la data prelungirii de un aviz medical valabil. Vizita medicala ramane in continuare obligatorie la 2 ani in conformitate cu STCW , amendamentele de la Manilla care nu pot fi modifcate.

Category: Raport Anual

Search site ...

Login Form