Thursday, May 23, 2019
Text Size

FINAL DE AN 2018

 

Anul 2018 care aproape a trecut, a fost un an altfel decat ceilalti. Un an plin de sperante care a inceput si se termina in forta pentru Sindicatul Liber al Navigatorilor.

 

In cadrul Campaniei ITF impotriva navelor substandard, luna ianuarie 2018 debuta cu repatrierea ultimilor membri ai echipajului navei Geo Star, abandonata in portul Agigea in martie 2017 si vanduta pentru recuperarea salariilor, inchiderea cu success a cazului Tanase ( accident la bord soldat cu pierderea vederii la un ochi) prin plata compensatiei pentru accident in conformitate cu contractul ITF-dupa 5 luni de la preluarea lui, negocierea contractelor colective de munca cu Asociatia Armatorilor din Norvegia (Oslo, 22-24 ianuarie 2018) , negocieri incheiate cu un plus de 2,5% la salariile navigatorilor romani.

Tot in ianuarie 2018 s-a initiat dialogul cu ANR privind amendamentele propuse de SLN la implementarea Conventiei MLC 2006 si analizarea propunerilor ANR cu privire la procedurile standard pentru implementarea MLC 2006 in legislatia maritima. Discutiile cu Ministerul Muncii si Ministerul Sanatatii privind Agreementul Social Romania-Norvegia a fost si el demarat, in paralel cu preluarea a 5 cazuri grave ale unor navigatori prin actiune comuna cu Inspectoratul ITF Romania. Tot in ianuarie 2018 s-a initiat de catre SLN prima analiza a viitorului proiect European Skillsea (Blue Print Maritime - SkillSea)- un plan ambitios de re-grupare si re-gandire a strategiei invatamantului de marina (nivel academic sau vocational) . La acest proiect participa 27 institutii de invatamant si cercetare, organizatii de prestigiu European din domeniu maritim precum si ETF, organizatiile reprezentative ale navigatorilor din Polonia(Solidarnosc), Romania (SLN) si Marea Britanie (Nautilus International), membre in Comisia SSDC Maritime Transport Sector si Asociatia Armatorilor Europeni. Tot in ianuarie 2018 s-au initiat primele negocieri bilaterale intre SLN si Ver.Di (organizatia reprezentativa a lucratorilor transportatori din Germania) in vederea implementarii unor contracte colective de munca negociate de SLN pentru un nr. de nave ale unor propietari din Germania si astfel crearea unor locuri de munca la un nivel standard international pentru navigatorii romani care lucrau pe aceste nave.

Un start asadar puternic si bogat in activitati care s-a mentinut pe parcursul intregului an.

Anul 2018 – SLN a organizat in Romania campania impotriva navelor substandard din porturile maritime, a facut propuneri legislative in vederea promovarii ca acte legislative, a negociat contractele colective de munca, a initiat discutii si intalniri cu mai multe organizatii sindicale afiliate ITF europene si internationale pentru implementarea politicii ITF (Mexico City Policy):

-Repatrierea echipajului Geo Star si plata 100% a salariilor navigatorilor de in suma de 180.000 usd

-Participarea la elaborearea Proiectului European Blue Print Maritime-SkillSea 2019-2022

-Negocierea anuala a Contractelor Colective de Munca tip ITF cu partenerii de negociere si cresterea cu 1-2,5% a salariilor contractuale ale navigatorilor

-Initierea discutiilor in vederea semnarii Acordului Social intre Romania si Norvegia

-Semnarea MOU cu organizatia reprezentativa din Germania Ver.Di care a dus la peste 30 de noi locuri de munca

-initierea unor amendamente si introducerea unor articole din Contractul Colectiv de Munca in Normele de Implementare a MLC 2006

-participarea prin luari de cuvant si initiative in cadrul sedintelor Sectiunii Transport Maritim - UE de la Brussels (masuri pentru prevenirea atacurilor pirateresti, asistenta medicala la bord, dumpingul social, etc)

-elaborarea a 4 editii a revistei Cap Compas care sunt distribuite gratuit membrilor de sindicat si la bordul navelor unde acestia lucreaza

-participarea la interviuri si emisiuni pe teme importante pentru navigatori, (nationale si internationale)

-intalniri cu Ministrul Secretar de Stat Ministerul Transporturilor pe teme de legislatie maritima

-intalniri cu Secretarul General din cadrul Ministerului Sanatatii, cu reprezentatnti ai Ministerului Muncii, Transporturilor, parlamentari Senatori si Deputati pe tema reinnoirii Acordului Social Romania-Norvegia care va garanta peste 300 de locuri de munca noi si mentinerea celor actuale.

-Comitetul Executiv SLN s-a intrunit in peste 80 de sedinte extraordinare si a elaborat 62 de Hotarari C.Ex. SLN importante in ceea ce priveste activitatea SLN in anul 2018.

-participarea activa la Conferinta Nationala pe tema elaborarii Codului Maritim Roman organizat de Universitatea Ovidius

-participarea la elaboarea unui studiului sociologic privind activitatea pe mare, rezultatele acestuia urmand a fi prezentate catre institutiile nationale si internationale pentru a fi folosite la imbunatatirea calitatii vietii pe mare.

-intalniri cu diversi armatori pentru demararea proiectului Cadetul Roman – elaboarea contractului cadru privind conditiile de preluare a cadetilor

-participarea la Conferinta Internationala a Ofiterilor Barklav

-discutii la Ministerul Justitiei privind Normele de implementare a MLC 2006 in legislatia nationala

-reluarea discutiilor si redactarea de catre SLN a propunerii legislative initiate de sindicat pentru modificarea HG 245/2003 si OG 42/1997 privind prelungirea Carnetului de Marinar la 5 ani.

-propunerea legislativa de modificare a OM 1252/2014 pentru introducerea de derogari de la stagiul de ambarcare de 5 ani. Astfel s-a introdus o flexibilitate pentru perioada de 5 ani care poate de acum fi depasita cu maxim 3 luni.

-propunerea de modificare a certificatului de competenta pentru Aj. Of. Mecanic si introducerea lui in regula de competente A-III/5 si astfel s-a creat oportunitatea unor locuri de munca pentru aceasta categorie de navigatori.

-s-a implementat programul privind protectia datelor cu caracter personal

-participarea SLN in calitate de Co-organizator la sedinta C.Ex. ETF(European Transport Workers Federation) la Palatul Parlamentului – Bucuresti 23-24/5/2018

-participare la SCOCEEN (Comitetul Executiv al Sindicatelor Navigatorilor ITF care semneaza contracte cu armatorii din Norvegia) – Split 5-7 iunie 2018 cu un material privind situatia navigatorilor din Romania de pe acest segment.

-participare alaturi de FNSP la dialogul cu sindicatele DP Word Romania in cadrul comisiei speciale infiintate de ITF – Departamentul maritim si portuar din vara anului 2018.

-organizarea de catre SLN a Zilei Internationale a Navigatorului in Romania – 25 iunie 2018

-participarea SLN in calitate de co-organizator a Zilei Marinei Romane 15 August 2018

-participarea SLN la Congresul ITF – Singapore 14-20 Oct 2018 la sectiunile ITF Seafarers, Comitetul ITF European(ETF), Comitetul Femeilor ITF, Comitetul ITF Seafarers Trust (Welfare) si sesiunile reunite de plen.

-SLN a adoptat Hotararea Congresului ITF de a infiinta Comitetul Tinerilor (navigatori femei si barbati membri SLN cu varsta de pana in 35 de ani)

-transparenta decizionala MT - crearea strategiei maritime – amendamente introduse de SLN pentru includerea personalului navigant care nu facea parte din strategia maritima.

-intalniri cu reprezentantii Ministerului Finantelor si ANAF (care incepuse o actiune de verificare a veniturilor navigatorilor) si lamurirea anumitor aspecte legale cu aceaste institutii in ceea ce priveste activitatea navigatorilor si explicarea aspectului care generase aceasta actiune. Discutiile purtate au lamurit acesta problema cu organul fiscal, SLN informand membrii de sindicat despre acest lucru.

-conlucrarea cu MAE pentru rezolvarea problemelor a peste 30 de navigatori aflati in pericol, in diferite porturi ale lumii, in decursul anului 2018

-participarea la adunarea ISWAN – International Seafarers Welfare Assistance Network – Helsinky 23-24 noiembrie 2018 si prezentarea modelului de servicii din Romania.

-serviciile de bunastare a navigatorilor din porturile maritime coordonate de Sindicatul Liber al Navigatorilor si ITF Seafarers Trust au fost apreciate la modul superlativ de mai multe organizatii internationale (ICMA, LIFE, Mission to Seafarers) in cadrul reuniunii ISWAN de la Helsinki, modelul din Romania este dorit a fi implementat in mai multe tari din Europa dar si de pe alte continente.

-propunerea SLN catre Parlamentul Romaniei in ceea ce priveste Legea Off Shore in sensul de a avea angajati si lucratori romani pe platformele de extractie din Marea Neagra si aplicarea legislatiei muncii Romanesti pentru activitatile din apele teritoriale romanesti.

-Intreaga activitatea financiar contabila a fost auditata in conformitate cu legislatia financiar-contabila de catre un expert contabil autorizat cu urmatoarea concluzie: “Nu au fost constatate elemente susceptibile care ar putea prejudicia imaginea fidela a datelor si informatiilor furnizate de situatiile financiare intocmite de SLN” . Bilantul financiar-contabil a fost depus la institutia financiara fiscal spre conformitate.

-activitatea contabila SLN/ITF fost auditata de expertul audit extern ITF in perioada 3-5 decembrie 2018 si a fost gasita ca foarte buna, in finalul raportului de audit fiind specificat “fara probleme” .

-organizarea Pomului de Craciun si Serbarea 2018 - un numar record de copii ai navigatorilor membri de sindicat – 894 - s-au bucurat de darurile oferite de mosul de la SLN, din fonduri proprii, bazate pe cotizatiile membrilor si fondurile primite de ITF

-in activitatea importanta de asistenta a navigatorilor, SLN a preluat 367 de cazuri ale navigatorilor pe parcursul anului 2018 , ajutand la rezolvarea lor, recuperand peste 490.000 usd.

Cele mai dese probleme intalnite au fost neplata salariilor, accidente, decese, disparitii, rapiri in zona Golfului Guineea

-peste 600 de navigatori au apelat la informarea gratuita oferita de SLN pe parcursul anului 2018, cu peste 200 mai multi decat in anul 2017, ceea ce arata ca aceast proiect de informare de-a lungul anilor este considerat util de tot mai multi navigatori.

Inspectoratul ITF Romania

Activitatea Inspectoratului ITF a fost una buna. S-au inspectat peste 100 de nave iar bilantul a fost unul pozitiv. S-au recuperat pentru navigatorii straini, care au ajuns cu probleme in porturile maritime romanesti, suma de 837.408 usd (490492 usd salarii si 346.916 usd compensatii decese)

Cele mai multe probleme : neplata salarii, salarii sub minimul ILO (1050 usd/luna-timonier), lipsa contractelor ITF in cazul navelor sub pavilion de complezenta sau a contractelor colective de munca in cazul navelor sub pavilioane nationale.

Conlucrarea cu departamentul PSC din cadrul ANR a fost una buna si corecta. Nerespectarea MLC 2006 a stat la baza mai multor plangeri catre PSC Romania luandu-se masuri de retinere a navelor respective de catre inspectorii PSC. Aceste actiuni de retinere a navelor s-au finalizat cu remedierea problemelor gasite la nave de catre armatori in proportie de 100%.

 

Comitet Executiv

Sindicatul Liber al Navigatorilor

Category: Raport Anual

Search site ...

Login Form