MLC 2006 creează efecte și în porturile românești
Activitatea din porturile românești a crescut exponențial în ultima perioadă, operatorii portuari încarcă și descarcă cantități record de mărfuri. Și numărul navelor care operează în porturile noastre a întrecut cu mult numarul navelor operate înainte de februarie 2022.
Infrastructura portuară este și ea într-o maximă reevaluare și modernizare, investițiile anunțate de sectorul privat dar și de administrație încep să desfășoare cifre impresionante.
Autoritatea Maritima este și ea în schimbare și arată din ce în ce mai mult că își însușește rolul de control, parcă scandalurile se impuținează și oamenii încep să se concentreze mai mult pe ce au de făcut. Acestea sunt timpurile pe care le trăim, totul se mișcă cu viteza mare și viața se schimbă și ea.
Ei bine, toate aceste ”clocote” nu elimnă toate problemele din industrie, acestea rămân și sunt cele bine cunoscute. Cine nu cunoaște problemele cu care se confruntă breasla navigatorilor? Comunitatea noastră este deja plina de exemple ca neplata salariilor, salarii sub limita admisă de Grupul de negociere din cadrul Organizației Internaționale a Muncii, condiții de muncă precare, lipsa alimentelor, amânarea repatrierii, accidentele de la bord, disparițiile misterioase, discriminările și hărțuirile întâmpinate de navigatori la locul de muncă, incriminarea fără vină a acestora și câte și mai câte. Din păcate, mai toate aceste lucruri se întamplă și astăzi sub ochii noștri, în porturile noastre.
Controale MLC 2006
Anul trecut am rămas datori cu câteva rezultate ale controalelor ce vizează Convenția MLC 2006. La nivel internațional încă nu s-au terminat de introdus și analizat rezultatele, dar la nivel local da, și avem și datele. Dintre navele inspectate, au fost găsite deficiențe legate de aplicarea MLC 2006 la aproximativ 35 % din ele, alte 20% înregistrau doar o lipsă de organizare la bord dar 45% au fost găsite conforme cu convenția care reglementează munca navigatorilor din sectorul maritim. Cifrele nu arată rău și ele ne spun că aici, condițiile de inspecție si control sunt relativ în regulă, că a început să existe o oarecare temere a operatorilor atunci când navele lor neconforme cu normele internaționale se îndreaptă către porturile românești.
Zonele de razboi și nu numai
Problemele cele mai acute s-au înregistrat în zonele de neplată și întârziere a repatrierii după perioada de terminare a contractului de muncă dar și a lipsei de asigurări a navigatorilor pentru riscul de război. Ca urmare a războiului generat de Rusia în Ukraina, în zona Mării Negre a fost declarată zonă de război la nord de gurile Dunării ( Nordul Mării Negre) , Marea de Azov (la nord de latitudinea de 46 de grade) și toate porturile Ukrainei.
Datorită condițiilor de război din vecinătatea țării noastre, se impune ca navigatorii să fie asigurați și pentru riscul de război, aceste tipuri de asigurări existând în prezent doar la navele acoperite de contracte colective de muncă standard. În perioada de după începerea războiului, s-a constatat că în porturile românești au intrat mai multe nave acoperite de contracte colective de muncă decât până la declanșarea lui.
Salarii recuperate în porturile românești
În primul trimestru al anului 2023 problema neplătii rămâne o problemă majoră, recuperându-se prin Inspectoratul ITF România peste 500.000 USD, salarii neachitate și alte compensații pe care armatorii nu au dorit să le achite navigatorilor în conformitate cu drepturile acestora. Aici menționam și recuperarea salariilor neplătite a celor 5 navigatori de pe nava Ali Bey, navigatori abandonați de ani buni în portul Constanța.
Așadar, putem afirma că porturile românești nu mai sunt chiar așa de“sigure” pentru armatorii rău platnici și care nu dau doi bani pe drepturile navigatorilor care lucrează pe navele lor.
Atenție așadar tuturor, o întârziere și neplată a salariilor lunare trebuie să vă facă să acționați, anunțând imediat organizația din care faceți parte și PSC din portul în care se află nava. Totodată nerespectarea termenului privind durata îmbarcării, fie el ”terminare anticipată” sau ”întarziere de repatriere peste termenul limită”, însemnă o încălcare la fel de gravă a dreptului fundamental la muncă sau repatriere a navigatorului, în conformitate cu MLC 2006, iar acțiunea trebuie să fie la fel, fermă, să anunțați PSC din portul în care vă aflați cu nava și organizația din care faceți parte. Dacă în portul în care vă aflați este și un inspectorat ITF, atunci și acesta trebuie să fie înștiințat.
Sindicatul Liber al Navigatorilor reamintește tuturor navigatorilor români că, în conformitate cu OUG 50/2022, orice contract individual de muncă semnat de un navigator român care este plasat pe o navă maritimă trebuie să includă obligatoriu și să facă referire la un CONTRACT COLECTIV DE MUNCĂ standard internațional negociat cu armatorii de o organizație a navigatorilor afiliată ITF/ETF. Condițiile minime de angajare le puteți găsi și pe site-ul nostru www.sln.org.ro
Atenție și bun cart înainte !